KELAS NASI AYAM

YURAN RM 250. YANG BERMINAT SILA SMS 012 3995173/012 6171639

Thursday, January 10, 2008

RESEPI NASI AYAM 2



Ketika ini saya terlibat di dalam penerbitan rancangan televisyen untuk RTM. Sepanjang bertugas sebagai ' freelance 'dengan kerja penerbitan ni, saya berpeluang ke hampir seluruh Malaysia. Saya pernah mengarahkan sebuah rancangan berbentuk 'travel'yang memaparkan tempat-tempat menarik, makanan2 popular, kebudayaan, sejarah, warisan dan berbagai lagi.
Saya juga berpeluang melihat semangat keusahawan orang-orang melayu yang begitu gigih berjuang dan bertatih dalam perniagaan. Jikalau ingin dikupas segala pengalaman ini, sememangnya banyak. Tetapi kali ini saya ingin menyentuh mengenai penglibatan bumiputra dalam perniagaan nasi ayam. Hampir puluhan gerai atau restoran yang menjual makanan popular ini yang saya jumpai. Dari puluhan ini, rasa setiap satu berbeza antara satu dengan yang lain. Masing-masing mempunyai keistimewaan tersendiri dan ada juga yang sebaliknya.

Ramai juga peniaga, yang terlibat dalam perniagaan ini, apabila melihat orang berjaya dalam perniagaan ini, mereka juga ingin berniaga. Malangnya ilmu di dada tidak mencukupi. Apabila mendapat resepi dari kawan-kawan atau buku masakan, mereka cuba sendiri, kemudian mengajak teman-teman sebagai " tukang rasa dan bagi komen ". Dari komen kawan-kawan itulah, mereka memberanikan diri untuk berniaga nasi ayam.

Nah! Akhirnya produk yang diniagakan itu " boleh di makan tetapi tidak boleh pergi jauh". Jangan salah anggap tentang stament ini ; saya terlibat dalam bidang pemakanan dari tahun 1990 - 2008, rasanya saya layak memberi komen tersebut. Malahan saya sendiri pernah 'test market ' dengan menjalankan perniagaan nasi ayam untuk mengetahui citarasa pelanggan. Dan saya dapati resepi nasi ayam yang saya buat, boleh pergi jauh dengan sedikit usaha dan kesabaran. Dan saya juga terjumpa satu formula mudah, bagaimana untuk berjaya dalam perniagaan ini yang ingin saya kongsikan bersama dengan bakal-bakal usahawan.

Saya ingin membantu kalangan peniaga seperti ini, untuk meningkatkan mutu nasi ayam yang mereka jual. Saya menyeru sesiapa saya yang berminat, untuk menyertai kelas saya. Insyaallah kita akan berjaya. Saya akan membantu, bukan setakat di kelas sahaja tetapi apabila tuan-tuan ingin menjalankan perniagaan saya akan memberikan khidmat nasihat.

Mari kita berusaha..! Buat yang terbaik dalam hidup kita ini.

(nantikan resepi nasi ayam 3)

1 comment:

kakjajusmate5 said...

a'ah la..pengalaman dlm nsi ayam dh berbelas thn...n ciri2 yg diberitahu tu mmg dh ada pd nasi ayam kmi, tp sygnya x berkembang sgt ke luar..maybe kmi berniaga di dlm kelompok org pejabat dlm je kut..xde org luar masuk..so duk takat tu je la...kdg2 keluh kesah gak bl ckup bln byk benda yg nk kn settle..2 thn lps mmg dh selesa la hasil ns ayam je,tup2 thn ni lbh separuh staff pndah ke ofis baru...aduhh!!!