KELAS NASI AYAM

YURAN RM 250. YANG BERMINAT SILA SMS 012 3995173/012 6171639

Friday, January 11, 2008

RESEPI NASI AYAM 3



Di Kuala Lumpur terdapat beberapa jenama nasi ayam yang popular. Mungkin jika saya sebutkan antaranya, The Chicken Rice Shop, Nasi Ayam Mancukang, Nasi Ayam Bukit Bintang, Nasi Ayam Melawati, Nasi Ayam Linda Onn dan beberapa lagi. Apakah standard yang di tetapkan untuk menyatakan nasi ayam mana yang paling sedap? Apakah nasi ayam hainan, atau citarasa rekaan sendiri? Sama juga dalam bidang penerbitan televisyen, bidang pemakanan juga banyak unsur-unsur subjektif. Tidak ada jawapan a,b,c atau d dalam jawapan.

Kenapa semua jenama ini terkenal dan popular?

Terdapat beberapa faktor yang boleh menjawab persoalan ini. Antaranya - Kualiti, rasa, harga, masa dan publisiti.

Dari jawapan di atas, masa merupakan elemen yang paling penting. Ini bermakna, jikalau nasi ayam itu sedap macam mana sekali pun tetapi tidak ada daya tahan pengusahanya, ia akan berkubur sekerat jalan. Sebab itulah, di antara jenama yang saya sebutkan di atas, ada yang yang telah diusahakan berpuluh tahun. Tetapi ada juga yang baru diusahakan tetapi dengan pantas menjadi sebutan, ini dimainkan oleh faktor publisiti dan ada yang bercambah membuka begitu banyak cawangan, ini pula dimainkan dengan faktor' francais '.

KONSEP PENJENAMAAN BUKAN PERKARA MUDAH.BANYAK BELANJA,USAHA,TENAGA DAN KOMITMEN YANG TERPAKSA DIKORBANKAN.MY KITCHEN STUDIO sedang menuju ke arah itu.

Kesimpulan yang dapat dibuat SETIAP NASI AYAM INI MEMPUNYAI KEISTIMEWAAN MASING-MASING.

Bagaimana dikatakan nasi ayam itu sedap?

Nasinya mestilah lembut dan mempunyai kombinasi rasa yang sempurna. Malahan, ianya boleh ' berdiri sendiri' tanpa sokongan makanan lain. Dalam bahasa yang lebih mudah, boleh makan saja. Tak payah lauk pun tak apa. Warna nasi juga di ambil kira? Adakah warna kuning yang diperolehi dari serbuk kunyit atau pewarna atau menggunakan warna asli dari bahan-bahan? Di jenama manakah adanya unsur-unsur sebegini?

Bagi ayam itu sendiri, mestilah lembut, juicy, crispy dan mempunyai rasa yang sampai ke isi. Bagi sesetengah nasi ayam, ayam yang digoreng atau dibakar atau di rebus kebanyakkan isinya keras dan tawar. Teknik yang digunakan adalah salah. ( ini pendapat saya )Sebab untuk mendapat rasa yang baik, teknik yang digunakan mestilah betul. Konsep penyediaan makanan itu perlu difahami. Bayangkan, jika jus yang terdapat di dalam ayam itu dikeluarkan tanpa disengajakan, apa yang terjadi kepada isi ayam tersebut? Yang tinggal hanyalah isi yang kekurangan jus..! Bagaimana mahu mengatasinya?

Cili nasi ayam pula, mestilah rasanya lembut. Tidak menikam lidah di mana-mana bahan. Bahan-bahan yang digunakan mestilah sempurna sukatan, baik dari rasa masin, manis, masam dan pedas. Dan pada masa yang sama perlu memenuhi selera pelanggan dari semua peringkat umur.

Kicap Nasi Ayam, fungsinya untuk menampung kekurangan di dalam kombinasi ke semua perencah hidangan. Peranannya pelengkap hidangan.

Bagi sesetengah individu, paste Halia dijadikan bahan sokongan dalam menu nasi ayam. Jika kena cara pembuatannya, pasti menambah selera.

Sup Nasi ayam juga mempunyai peranannya tersendiri. Ada sesetengan pengusaha yang mengabaikan fungsi ini. Mereka mengambil langkah mudah dengan menggunakan air paip yang banyak dan menggunakan serbuk pati ayam untuk menambah perisa. Ini semua kerana mahu mengurangkan kos dan mengaut keuntungan yang berlipat ganda. Dan ada juga yang menggunakan rempah dalam penyediaan sup. Bagi saya, nasi ayam amat sesuai dengan sup kosong tanpa menggunakan rempah.

Sekali lagi saya katakan, pemakanan ini satu perkara yang subjektif. Walau apa pun, saya mempelawa individu yang ingin merasa NASI AYAM MY KITCHEN STUDIO, datang ke kelas saya. Bandingkan rasa dengan jenama lain yang terdapat di pasaran.


SELAMAT BELAJAR.

1 comment:

Miss Nina said...

Terima kasih atas resepi nasi ayam ini. Patut cuba! =)