KELAS NASI AYAM

YURAN RM 250. YANG BERMINAT SILA SMS 012 3995173/012 6171639

Friday, January 30, 2009

ALAHAI, HARGA BARANG

Masa mula-mula berniaga dulu, harga cili merah boleh di beli dengan harga RM 5 sekilo di pasar. Tapi dua bulan kebelakangan ni harga mencanak naik sehingga RM12-RM14 sekilo. Mula-mula ingat harga tu hanya sementara, sebab musim tengkujuh bulan December, tapi sampai Januari kekal macam tu. Di Pasaraya Besar yang terkenal tu, hari ini 30 Januari, harga di situ masih RM12.90 sekilo. Di kedai berhampiran RM 11. Terfikir sampai bila harga nak macam ni. Kalau berniaga nasi ayam dengan harga semacam ni, memang pening kepala. Jumlah jualan memang bagus, tetapi banyak yang kena dikeluarkan untuk beli barang.

Sejak ada orang hantar ayam ke kedai, saya agak malas nak ke pasar. Saya banyak berbelanja di pasaraya besar sekitar Pandan Indah. Dan kadang-kadang di kedai borong yang ada di sekitar. Saya telah membuat kesilapan yang besar lebih dua bulan. Rupa-rupanya harga pasar borong jauh lebih murah dari harga yang tempat saya sebutkan tadi. Bayangkan banyak mana kerugian saya selama dua bulan ni dengan membeli barangan di tempat itu.

Cuma nak kongsi perbandingan harga barang :

PASAR BORONG

CILI MERAH 5.50 KG
TIMUN 1.00 KG
LIMAU KASTURI 5.00 KG
TOMATO 2.40 KG
SERAI 9.00 1 BEG


KEDAI/PASARAYA

CILI MERAH 11.00 KG /12.99 KG
TIMUN 3.30 KG
LIMAU KASTURI 7.70 KG
TOMATO 5.60 KG
SERAI 25.00 1 BEG


Rupanya-rupanya, kedai lebih separuh dari harga sebenar. Kesimpulannya, kalau kita nak berniaga makanan, kena sediakan modal dan pergilah ke pasar borong.

Hanya untuk ingatan diri sendiri.

No comments: